Semua ideologi yang ada di dunia ini
memiliki kaedah (thariqoh/jalan) untuk meluaskan pengaruhnya ke seluruh
penjuru dunia. Kaedah perluasan Kapitalisme sebagai sebuah ideologi
yang ketika ini masih mendominasi dunia telah berkembang mengikut
peredaran zaman. Meskipun demikian, penjajahan tetap menjadi perkara
dasar di dalam Kapitalisme. Baik sama ada untuk menyebarluaskan
ideologi ataupun untuk mengeksploitasi negara-negara lain demi
kepentingan Kapitalisme. Amerika Syarikat (AS) telah memaksa dominasi
politik, ketenteraan dan ekonomi dalam dunia Islam dalam rangka
mengeksploitasi manfaat-manfaat materialistiknya. Di samping itu, AS
juga berusaha menyebarkan Kapitalisme di dalam pelbagai bidang seperti
ekonomi, politik, pendidikan, budaya dan lain-lain.
Khitthah Politik (Strategi Politik) didefinisikan sebagai politik umum
yang dirancang untuk mewujudkan salah satu tujuan yang dituntut melalui
penyebaran ideologi tertentu. Manakala uslub politik (cara-cara/teknik
politik) adalah politik khusus tentang langkah sesuatu bahagian yang
mendukung kewujudan atau pengukuhan khiththah politik. Strategi politik
akan sentiasa berubah-ubah sesuai dengan perubahan dan perkembangan
kumpulan-kumpulan politik antarabangsa.
Perkara yang perlu difahami adalah walaupun usaha Barat belum berhasil
dalam menanam hegemoninya, negara-negara Barat tidak akan mengubah
(fikrah dan thariqoh) ideologinya, tetapi hanya akan mengubah strategi
(khitthah) dan cara-cara (uslub) politiknya dalam merancang strategi
dan teknik-teknik politik baru. Di sinilah kaum Muslimin perlu
mengetahui dan memahami rancangan strategi politik dan cara-cara
negara-negara Barat khususnya AS dalam menanamkan hegemoninya di
Indonesia. Jika cara (uslub) politik dapat digagalkan, maka akan
hancurlah strategi (khitthah) politik dan akhirnya rancangan
musuh-musuh Islam juga turut gagal. Sepatutnya perjuangan politik kaum
Muslimin dipandu untuk membongkar strategi politik dan cara-cara mereka
(kashful khutat). Pada masa yang sama, dipandu pula untuk memerangi
ideologi Kufur (iaitu memerangi fikrah dan thariqohnya).
Tulisan ini adalah bertujuan untuk mengungkapkan penemuan media massa
terhadap Strategi Rancangan Politik AS di Asia Tenggara termasuk
teknik-teknik mereka. Sebagai wilayah dan jumlah penduduk Muslim yang
terbesar, Indonesia menjadi perhatian dan sasaran yang penting dalam
rancangan strategi ini.
Dokumen Strategi Rancangan
Dokumen The National Security Strategy of USA September 2006
menghuraikan intisari sebuah konsep keamanan kebangsaan AS yang
menitikberatkan hasil-hasil dalaman negara-negara lain. Masalah akar
yang perlu ditekankan yang dipandang serius oleh AS dalam negeri-negeri
kaum Muslimin adalah kurangnya demokrasi (the lack of democracy).
Perhatian diberikan oleh AS terhadap keamanan warganegara dan sempadan
wilayah, pada masa yang sama AS menyuntik pemahaman bahawa melenyapkan
ancaman ”terorisme” (ideologi Islam dipandang juga sebagai inspirasi
teroris terhadap kewujudan AS) di mana bukan sekadar membawa persoalan
tersebut ke muka pengadilan dan menghapuskan keupayaan operasi para
teroris, tetapi juga harus menyelesaikan ”akar penyebab” berlakunya
terorisme.
Jabatan Pertahanan Keselamatan AS di dalam Quadrennial Defense Review
Report 2006 memandang bahawa penglibatan AS dalam peperangan bukanlah
hanya di medan pertempuran semata-mata, tetapi juga di dalam kancah
peperangan idea/pemikiran. Dokumen RAND Corporation 2006 bertajuk
Building Moderate Muslim Networks menyebut bahawa kemenangan AS yang
tertinggi hanya boleh dicapai apabila ideologi Islam itu (di mana AS
menyebut sebagai ideologi para ekstrimis) dapat dibuang dari pandangan
majoriti penduduk tempat mereka tinggal dan kelompok-kelompok yang
menyokong mereka secara senyap.
Memoderatkan Muslim Indonesia
Strategi politik AS untuk menguasai Indonesia adalah dengan strategi
menghidupkan budaya moderat (sederhana) yang kuat di negeri ini. Dengan
cara inilah diharapkan akan muncul pertentangan terhadap ideologi Islam
dan menguatkan dukungan terhadap pelbagai dasar Amerika yang ditunggang
oleh jargon-jargon demokrasi-HAM dan Kesamaan Gender.
AS membuat klasifikasi dan juga ciri-ciri yang sesuai dengan
kepentingannya bahawa Muslim moderat adalah mereka yang saling
berkongsi dimensi-dimensi utama daripada budaya demokrasi. Inilah yang
akan menjadikan Indonesia terkawal di bawah AS. AS menetapkan bahawa
Muslim moderat yang diinginkan AS memiliki sikap-sikap seperti berikut:
- Mendukung demokrasi dan HAM yang difahami secara antarabangsa (HAM versi Amerika)
- Menghormati perbezaan/keseragaman terutamanya menghormati terhadap kesamaan gender dan agama minoriti (Perbezaan dalam konteks pluralisme bukan kepelbagaian)
- Penerimaan terhadap sumber hukum yang tidak bermazhab (tidak menerima hukum yang bersumber daripada syariat Islam kerana disebutkan bahawa tafsiran syariah tidak sesuai dengan demokrasi)
- Penentangan terhadap terorisme dan bentuk-bentuk kekerasan yang lain yang tidak sah (bentuk ‘sah’nya telah memiliki acuan tersendiri, sebagaimana yang disahkan dalam persidangan dan konvensyen antarabangsa)
Strategi untuk membina Rangkaian Muslim Moderat
Strategi umum untuk membina Rangkaian Muslim Moderat dilancarkan
melalui empat langkah iaitu pendidikan demokrasi, media, kesamaan
gender dan polisi sokongan.
1. Pendidikan Demokrasi
Secara khususnya diwujudkan dalam program-program dengan menggunakan
teks-teks dan tradisi-tradisi Islam dalam pengajaran yang mendukung
nilai-nilai demokrasi dan pluralistik (majmuk). Perintah-perintah dalam
agama dan politik yang dipandang bermazhab, sangat sempit dan mundur
dilihat sebagai radikal dan konservatif. Oleh yang demikian,
madrasah-madrasah perlu dimasukkan sebuah kurikulum yang mempromosikan
demokrasi dan nilai-nilai pluralistik sepertimana pelbagai wilayah lain
amalkan, di mana agama dan masyarakat saling bertentangan serta
menjadikan Indonesia sebagai pemimpin dalam pendidikan demokrasi yang
beragama. Universiti Islam Negeri dan sistem pendidikan Muhammadiyah
telah mengeluarkan buku-buku teks untuk mengajar pendidikan sivil dalam
konteks Islami. Matapelajaran tersebut bersifat wajib untuk seluruh
mahasiswa yang memasuki universiti-universiti ini. Beberapa pengajar
Muslim perlu memiliki watak yang moderat, kurang kemampuannya untuk
mengaitkan pengajaran Islam secara eksplisit berbanding nilai-nilai
demokrasi.
Bagi menampung kelemahan tersebut, Asia Foundations telah mengembangkan
sebuah program untuk membantu usaha-usaha ulama moderat ini dalam
menggali teks-teks dan tradisi bagi pengajaran yang berwibawa yang
mendukung nilai-nilai demokrasi. Hasilnya, wujud bahan-bahan penulisan
fiqih (hukum-hukum Islam) yang mendukung demokrasi, pluralisme dan
kesamaan gender. Teks-teks ini berada dalam landasan pemikiran Muslim
yang progresif dan sangat diperlukan secara global.
Institusi-institusi seperti Lembaga Kajian islam Sosial (LKiS) yang
diasaskan Nahdhatul Ulama memegang suatu prinsip bahawa dalam usaha
membangunkan sekolah-sekolah Islam secara khusus, kaum Muslimin
sepatutnya menjamin bahawa semua institusi ini ditanamkan dengan
nilai-nilai keadilan sosial dan toleransi. Huruf “I” pada LKiS (yang
bermaksud Islam) dengan bebas ditulis dengan huruf kecil untuk
menunjukkan bahawa LKiS menentang berbagai-bagai Islamisme yang
menitikberatkan keunggulan Islam di atas agama-agama yang lain. LKiS
secara khusus terlibat dalam latihan-latihan sekolah-sekolah pondok dan
sekolah-sekolah Islam bersepadu. Kesan daripada tindakan ini adalah
munculnya gerakan-gerakan demokrasi Muslim di Indonesia yang
dihubungkait dengan beberapa kriteria unik iaitu:
- ulama lelaki yang berkempen untuk kesamaan gender dan
- organisasi yang akar umbinya berasaskan usaha untuk memberikan ruang bagi gerakan lain bagi mencapai jangkauan yang lebih jauh daripada peringkat akar umbi dalam satu peringkat yang tidak boleh dicapai oleh kelompok-kelompok sekular yang bertapak di bandar.
2. Media
Dilakukan dengan mendukung media-media moderat. Hal ini sangat penting
dalam menentang dominasi media yang anti-demokrasi dan didukung oleh
unsur Muslim konservatif (iaitu ideologi Islam)
Penyebaran maklumat terhadap sebahagian besar dunia kaum Muslimin
didominasi oleh elemen anti-demokrasi yang radikal dan konservatif.
Secara faktanya, tidak ada media-media moderat dalam beberapa buah
negara. Suatu alternatif terhadap media radikal adalah alat penting
dalam peperangan idea ini.
Indonesia telah menunjukkan suatu model melalui beberapa contoh media
moderat seperti “agama dan toleransi” yang telah mencapai sehingga 5
juta pendengar. Program radio mingguan Jaringan Islam Liberal
berkumandang ke 40 buah stesen radio. Institut untuk pembelaan
warganegara dan pendidikan menghasilkan rancangan radio mingguan yang
mana para pendengarnya mencecah sehingga 1 juta melalui 5 buah stesen
radio di Sulawesi Selatan. Stesen television TPI menampilkan pendapat
mingguan melalui tema kesamaan gender dan Islam yang mencapai 250,000
penonton di Jakarta. Talkshow TV bulanan tentang Islam dan Pluralisme
yang mencapai 400,000 penonton di Jogjakarta. Media-media moderat ini
telah menghasilkan kesan dalam perubahan suara perbincangan Islam di
Indonesia.
3. Kesamaan Gender.
Isu hak-hak wanita adalah sebuah medan pertarungan utama (major
battleground) dalam peperangan idea terhadap dunia Islam. Promosi
kesamaan gender adalah komponen utama daripada beberapa projek untuk
memperkasakan Muslim moderat. Nuriyah iaitu isteri kepada Gusdur
misalnya, telah menghasilkan kajian tafsiran yang bertujuan untuk
menghapuskan poligami melalui penafsiran semula konsep Al-Quran.
Nuriyah menyimpulkan bahawa dalam Quran, yang ideal adalah monogami dan
adalah menjadi hak wanita untuk secara bebas memilih pasangannya yang
sepatutnya tidak dihadkan. AS menyokong beberapa sekolah pondok yang
bekerjasama dengan Nahdhatul Ulama yang mendirikan pusat krisis bagi
mangsa-mangsa keganasan rumahtangga, penerbitan penulisan berkaitan
isu-isu wanita dalam fiqh serta membina rangkaian Muslim moderat dengan
NGO-NGO yang mempromosikan keadilan gender seperti Rahima dan Fahmina.
Beberapa isu yang berpotensi yang dinaikkan antara lain adalah
berkaitan status perkahwinan peribadi, perceraian, penjagaan anak-anak,
perwarisan dan tuduhan bahawa wanita terancam dengan berlakunya
diskriminasi di bawah syariah.
4. Polisi Sokongan.
Gerakan Islam mempunyai agenda politik dan oleh kerana itu, Muslim
moderat sekular dan liberal juga perlu terlibat dalam polisi sokongan
sepertimana gerakan Islam. Aktiviti sokongan sangat penting dalam
membentuk bidang politik dan undang-undang dalam dunia Islam.
Peguam-peguam kepentingan umum dan gerakan-gerakan penyokong (aktiviti
Hak Asasi Manusia, pemantau rasuah, think tanks dan lain-lain) pada
hakikatnya telah berkembang dalam dunia Islam dewasa ini dan peranan
mereka sangat diperlukan oleh AS.
Rangkaian Kerjasama Pengembangan Muslim Moderat
Untuk mencapai keberhasilan strategi ini, diperlukan
kerjasasama-kerjasama yang akan menanamkan dan mengembangkan budaya
moderat ini. Di wilayah Asia Tenggara, rangkaian-rangkaian kerjasama
ini meliputi:
- Sekolah-sekolah Islam, Institusi pendidikan agama moderat (Sekolah Pondok dan Madrasah)
- Universiti-universiti Islam.
- Media
- Institusi-institusi Pembangunan Demokrasi (Democracy-Building Institutions)
- Usaha Pembangunan Kerjasama Serantau (Regional Network-Building Efforts)
Rakan Kongsi Keberhasilan Strategi
Demi merealisasikan rancangan, diperlukan rakan-rakan utama dalam
mengembangkan ideologi atau mendukung pengembangan ideologi
Kapitalisme-Sekularisme-Liberalisme. Mereka ini antara lain:
- Intelektual dan ahli akademik Muslim liberal dan sekular (Liberal and secular Muslim academic and intellectuals)
- Ulama muda yang moderat dan keagamaan (young moderate religious scholar)
- Aktivis-aktivis masyarakat (community activist)
- Kumpulan-kumpulan wanita yang terlibat dalam kempen kesamaan gender (women groups engaged in gender equality campaigns)
- Penulis dan wartawan moderat (moderates journalist and writers)
Usaha-usaha Membangunkan Kerjasama Serantau
Dokumen RAND tersebut juga menyebut bahawa Asia Tenggara adalah pentas
rantau utama dalam usaha menghubungkan Muslim moderat setempat,
nasional dan organisasi dengan kerjasama serantau. Antara pelopor dalam
usaha ini adalah International Center for Islam and Pluralism (ICIP)
yang didirikan di Jakarta dengan dukungan Asia Foundation. Misi ICIP
adalah membangunkan kerjasama NGO Muslim dengan aktivis-aktivis Muslim
yang progresif dan intelektual di Asia Tenggara (dan sebolehnya di
seluruh dunia) serta bertindak sebagai medium untuk menyebarluaskan
idea-idea para pemikir Muslim moderat dan progresif secara
antarabangsa. ICIP telah mengadakan kursus-kursus latihan serantau
tentang Islam dan Demokrasi, yang pertama di Manila bersama PCID pada
September 2005 dan yang kedua di Jakarta pada Disember 2005. Menteri
Luar Negeri Thailand, Surin Pitsuwan, bahkan telah menyarankan supaya
memanfaatkan ICIP untuk menghubungkan komuniti pondok di Selatan
Thailand dengan sekolah-sekolah pondok yang progresif di Indonesia.
Penutup
Kajian yang mendalam tentang khitthah politik (Strategi Politik)
negara-negara Kapitalis terhadap negeri-negeri kaum Muslimin sangatlah
penting dan mendesak untuk dilakukan, khususnya buat para pengembang
dakwah di Indonesia yang memiliki harapan dan cita-cita untuk
menyelamatkan negeri ini melalui penegakkan Khilafah Islamiyah. Dengan
demikian, perjuangan politik akan menjadi lebih fokus dalam membongkar
serta menentang strategi politik dan teknik-teknik yang dilancarkan
oleh musuh-musuh Islam.
Penguasaan terhadap kumpulan-kumpulan politik antarabangsa dan
pengaruhnya dalam skala nasional akan memudahkan kita untuk merancang
teknik-teknik baru serta kreatif dalam rangka mengubah pemikiran dan
perasaan umat. Kemampuan untuk membaca rangkaian-rangkaian musuh dan
membangunkan rangkaian-rangkaian bersifat ideologi di tengah-tengah
umat akan menghancurkan rangkaian musuh yang sesungguhnya lebih rapuh
daripada sarang labah-labah. Hal ini sekaligus akan memberi jalan untuk
meraih kepimpinan di tengah-tengah umat.
Salah satu kunci untuk mencapai hasil bagi pengembang dakwah hanyalah
dengan senantiasa berpegang teguh pada fikrah dan thariqoh di atas
landasan aqidah Islam. Semoga Allah SWT memberikan kecemerlangan
berfikir dalam merangka strategi politik yang tinggi melalui cara-cara
yang benar dan tepat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan